Flóra a Kantaa biciklis és teherbiciklis futárszolgálat futára, diszpécsere és egyik fő mozgatórugója. Egy korsó sör mellett beszélgettünk vele pozitív és negatív teherbiciklis élményekről, motivációkról és a Kantaa-ról. Jó olvasgatást!

 

Mutatkozz be kérlek, mondj pár dolgot magadról!

Hellebrandt Flóra vagyok, Budapesten élek. Régebben dolgoztam vendéglátásban, megszereztem egy szakács szakmát is, voltam gourmet-kisvállalkozásban is, ahol rendezvények, programok kajaellátásával foglalkoztunk. Ebben az időszakban sütögettem a saját tortáimat, amiket biciklin terveztem kiszállítani, csak ismerősöknek, meg karácsonykor, mivel nem volt kapacitásom nagyüzemben csinálni. Mikor azt éreztem, hogy egy időre váltanom kell és levegőre van szükségem, úgy döntöttem, hogy bringás futárnak állok.

 

Mióta vagy biciklis futár?

Bő tíz évvel ezelőtt került fel a bakancslistámra, hogy egyszer majd szeretnék futárkodni. Akkor még nem tudtam, hogy ez egy olyan bakancslistás-dolog lesz, de néhány évente újra meg újra előjött a gondolat. Végül is három évvel ezelőtt kezdtem el csinálni. Volt egy kis kihagyás, jelenleg nyár óta csinálom megint.

 

Miért kezdtél el teherbiciklizni?

Néhány évvel ezelőtt, egy téli este megjött az elhatározás, hogy a saját készítésű tortáimat szeretném biciklin kiszállítgatni, mikor egy Index-videóban láttam a Levit a Kantaa-ról beszélni. Akkor még nem volt jogsim se, és kellett egy lehetőség, amivel ezt a kényes szállítmányt el tudom juttatni a-ból b-be. Jogsim már van, autóm azóta sem.

 

Mesélj picit az első utadról, az élményeidről ezzel kapcsolatban!

Az egy nagyon jó alkalom volt. Egy csomagfelvétel volt a XI. kerületben és Óbudára kellett vinni. Harmadik napja futárkodtam és már cargóztam! Nem kellett hidat keresztezni, de mégiscsak nagy táv volt. A Madách-téren összefutottunk Csocsóval, aki akkor nálunk dolgozott és épp kajákat szállított ki. Mire Levi bemutatott minket egymásnak megérkezett egy másik futár is, gyorsan összeverődött pár ember a csapatból. Amúgy a Móricz-ról a Komjádi uszoda mögé szállítani elsőre elég hideg verejtékezős volt, de hát a mély víz tanít a legjobban, ha azt megoldod, utána már könnyű dolgod van.

 

flora1

 

Milyen jó élményeid vannak a teherbiciklizésről? És milyen negatívok?

Legrosszabb élményem egy forró nyári naphoz kötődik, pár évvel ezelőtt még utcán diszpécserkedtem. Pont annyi meló volt és annyi futár, hogy nem volt szükség arra, hogy irodánk legyen (4-5 embernél ez még megoldható). Épp teherbiciklivel mentem a városban és volt egy pillanat a nagy melegben, amikor már nagyon ki voltam merülve és hirtelen elvesztettem a fonalat, ami csak még rosszabb pánikszerű élményt okozott. Akkor le kellett ülnöm a platóra pár percre, hogy összeszedjem magam, de teljesen világvége hangulatom lett ott a délutáni csúcsforgalomban ülve.

Legjobb élményt, egyet sem tudok igazán kiemelni. Számomra a legjobb élmények, mikor teljesen ismeretlen emberek életükben először meglátják a járgányt, és odajönnek fotózni, meg beszélgetni, mikor a kissrác mutogat, hogy ’anya, anya nézd!’. Számomra ezek a jó élmények, amikor felfigyelnek az emberek és ez napi szinten előfordul.

 

Milyen gyakran használod a teherbiciklid?

Amikor kezdtem naponta tekertem, mióta új munkakörben vagyok a Kantaa-nál, csak heti 1-2 alkalommal.

 

Mit szoktál vinni?

Mostanában leggyakrabban olyan dolgokra hívnak minket, ami kiváltja az autót a városi közlekedésben. Én ugyanúgy, mint a többi futár, bármit elviszek, ami mondjuk nem egy LCD-monitor.

 

Mi hiányzik Budapestről szerinted, miben fejlődhetne a biciklis/teherbiciklis infrastruktúra?

Például a Nagykörúton semmilyen felfestés nincsen, ami segítené a biciklis közlekedést, de az Üllői úton sincs. A városvezetésnek be kéne vállalni, hogy a forgalmasabb utakon legyen biciklisáv, de nem vállalják az autósokkal a konfrontációt. A Budapesti infrastruktúra egyelőre abszolút az autósoknak kedvez, ezen változtatni kellene.

 

Milyen hatással van szerinted a városra a teherbiciklizés?

A teherbiciklizés még abszolút nem számít trendnek, egyelőre nagyon underground.

 

Milyen lenne számodra az álom teherbicikli?

A platón egy vektoros ábra lenne Budapestről, egyértelműen. Hőre változna a színe, hidegben kék, melegben piros. A váz fekete lenne. Tudom, hogy ciki (mert sok tehetséges, feltörekvő hazai vázkészítő is van), de típusra (egyelőre) én egy elektromos rásegítésű Bullitt-ot szeretnék.

 

Fogalmazd meg egy mondatban, hogy miért ajánlanád másoknak is a teherbiciklizést?

Sokkal jobb feneked lesz tőle, mintha egy BMW-ben ülnél egész nap! Erre így pénzt sem kell költenem, viszont ha autóm lenne, azt is fent kéne tartani és még kondi bérletet is vennem kéne havonta :). Amúgy meg sokkal könnyebb parkolni vele és olcsóbb fenntartani.

 

Milyen a Kantaanál dolgozni, miben más, mint a többi futárszolgálat?

Mikor a Levivel elkezdtük csinálni, azt gondoltuk ez kicsit olyan, mint egy labor, hogy kísérletezünk a szolgáltatásokkal is, a felépítéssel is. Mi nem csak egy egyszerű futárszolgálat vagyunk, hogy kiszállítunk valamit, aztán már ott se vagyok, együttműködünk és folyamatosan kommunikálunk. Ugyanakkor nekünk is vannak elvárásaink a megrendelőinktől, hogy legyenek pontosak, tisztességesek, stb. Ezen felül pedig van egy cégek közötti összetartás, egymás segítése, ami fontos része a Kantaa-nak. Például lehet, hogy kisebb a havi anyagi jövedelmem, mintha máshol dolgoznék, viszont a Pipacs pékségből könnyebben hozzá tudok jutni a legjobb minőségű kenyérhez. Meg nálunk mindenkinek van egy másik profilja is, senki sem ’csak’ futár, így körbemennek a szívességek. Kicsit olyan, mint a cserealapú kereskedelem, nem is minden megrendelőnk pénzzel fizet, van, hogy valami különösen szimpatikus ügyet segítünk a munkánkkal. Ugyanakkor nem is való mindenkinek, és nem mindenki érti, hogy mi a jó abban, hogy nem plusz pénzt kap, hanem valami mást mindig. Lényegében egy alternatív szociális hálót szeretnénk létrehozni, mindenki ért valamihez, tehetséges valamiben, csak nem találtuk meg a klasszikus csatornákon keresztül az állást hozzá, de ezen a hálón keresztül egymás megrendelői is vagyunk/lehetünk.

 

Mi változott a Cargonomia bekapcsolódásával?

Nagyobb nemzetközi publikációnk van, ez mindenképp bevonz megrendelőket. Mióta megjelent a Cargonomia többen tudnak rólunk, többen ismernek minket. Nekem személyesen is fontos, hogy egy társadalmi változásban is részt veszek, hogy legyen valami hozzáadott érték.

 

Hozzászólások

hozzászólás