Új sorozatunk indul, melyben rendszeres teherbicikli használókkal készült interjúkat és sztorikat olvashattok, várhatóan havonta kettőt. Két fő célunk van ezzel a kezdeményezéssel; helyi teherbiciklis közösséget építeni és ezáltal közelebb hozni egymáshoz a teherbringásokat, valamint megismertetni ezt a különleges közeget és létformát minden érdeklődővel és potenciális használóval, remélve, hogy minél többen csatlakoznak a teherbiciklisek közösségéhez.
Mutatkozz be kérlek, mondj pár dolgot magadról!
Erdős Zoli vagyok, Budapesten élek, és minden érdekel, ami a város működéséhez és megismeréséhez kapcsolódik. Én ezt elméletben és gyakorlatban is szeretem művelni, ezért foglalkozom urbanisztikával és alternatív idegenvezetéssel is, néha pedig teherbicikli-futár is vagyok.
Miért kezdtél el teherbiciklizni?
Az első teherbringával testközelből akkor találkoztam, mikor az egykori Bringakonyhának az egyik tagja, Ben készített egy ilyet azzal a céllal, hogy ezzel gyűjtsük a nekünk felajánlott bicikliket és alkatrészeket, amiből az adománybicikliket szereljük össze. Aztán elkészült a kettes számú prototípus, ez is kerékpárszállításra alkalmas raktérrel, de már sokkal kezelhetőbb formában. A Bringakonyha időközben megszűnt, illetve részben tovább él a Cyclonomiában, a második ilyen bicikli pedig azóta is aktív használatban van.
Mesélj picit az első utadról, az élményeidről ezzel kapcsolatban!
Amikor az első biciklit használtam, azért azzal nem volt egyszerű közlekedni, iszonyatosan nagy fordulóköre volt. És egy esetlegesen működő agyváltója. Szóval elég izgalmas volt vele furikázni.
Mit szoktál vinni?
Mindenféléket viszek, zöldségtől a kanapén át a kisgyerekekig, amit éppen kell. Biciklit is néha, mert úgy van kiképezve a raktér (pl. ha szerelésre váró biciklit kell vinni). Nyári táborba is vittem már vele csomagokat, így a többieknek nem kellett csomagokkal bicikliznie.
Milyen jó élményeid vannak teherbiciklizésről? És milyen negatívok?
Nagyon sok jó élményem van, sokszor megállítanak, felnőttek és gyerekek is és kérdezgetnek, hogy mi ez, hogyan kanyarodik. Rossz élmény csak az, amikor üresen megyek vizes úton, és nem figyelek, mert akkor nagyon könnyű elesni vele. Meg egyszer egy türelmetlen autós szándékosan ütött el hátulról, de szerencsére nem lett bajom.
Milyen hatással van szerinted a városra a teherbiciklizés?
Ha még jobban elterjedne a teherbiciklizés, nagyon nagy hatása lenne a városra, hiszen a legtöbbször autóval is max. 100 kg-os súlyokat szállítunk, amit egy teherbicikli bőven elvisz. Hollandiában simán lehet látni olyat, hogy anyuka biciklizik hazafelé egy mosógéppel a bringán.
Milyen lenne számodra az álom teherbicikli?
Az álom teherbicikli az állítható hosszúságú gép. Ha akarom, kicsi, ha akarom, nagy. Ha akarom, gyerekszállító. Az jó lenne.
Mi hiányzik Budapesten szerinted, miben fejlődhetne a biciklis/teherbiciklis infrastruktúra?
Budapesten elég nagy probléma a teherbringák tárolása. Lakásba nehéz felvinni, utcán meg nem szívesen hagyja az ember. Szerencsére én tudom az udvaron tárolni, de ez nem mindenkinek opció. Szóval ezen lehetne agyalni. Meg persze több hely kellene a városban, szélesebb bringasávok és bringautak, ahol ketten is elférnek egymás mellett egy irányban. Vagy legalábbis kevesebb autó, és akkor máris több hely van.
Fogalmazd meg egy mondatban, hogy miért ajánlanád másoknak is a teherbiciklizést!
Miért ajánlom? Mert marha jó érzés, hogy a két lábam munkájával hozom haza a bevásárlást, vagy viszem a kempingszéket a piknikre és közben nem is fáradok el. Mert városon belül gyakorlatilag feleslegessé teszi az autót, beleértve annak minden nyűgjét és költségét. Ja bocs, ez már két mondat.